You make me brave

IMG_5601_edited.jpg

Brave. I’ll fight like a soldier. Brave. Rise like a warrior. Brave. Won’t stop till the final day. Brave. I want to be stronger. Brave. Gonna be bolder. Brave. Look up and I see the way. You make me brave. – Moriah Peters

Life begins at the end of your comfortzone. We kennen allemaal de quote wel. Ik ook, alleen wist ik nooit zo goed wat ik ermee aan moest. Ik vroeg me af hoe ik uit die comfortzone zou moeten stappen en waarom. Maar je kunt wel zeggen dat ik deze zomer de knop heb omgezet. Als je benieuwd bent waarom en hoe dan, dan is deze blog voor jou!

‘Dat wil ik ook!’
Een paar maanden geleden was ik iemand die eigenlijk nooit dingen deed waarvan ik dacht dat ik ze niet zou durven. Ook hield ik totaal niet van avonturen of onverwachtse dingen. Maar begin deze zomer draaide dat helemaal om. Op de een of andere manier werd ik op verschillende vlakken geïnspireerd om uit mijn comfortzone te stappen. Op muzikaal vlak door For King & Country en Moriah Peters. Op Bijbels vlak door deze tekst. Op sociaal vlak door deze Instagrammer. Opeens bedacht ik me: ‘Dat wil ik ook!’. Ik wil ook iemand zijn die avonturen beleeft, groot of klein. Ik wil ook iemand zijn die zich niet schaamt voor haar passies en talenten. Ik wil ook iemand zijn die eens gek doet. Ik wil ook iemand zijn die zich niets aantrekt van de mening van anderen. Ik wil ook iemand zijn die blindelings vertrouwt op God.

De spiraal van twijfels
Met dat besef ben ik stukje bij beetje andere keuzes gaan maken. Zo wou ik al lange tijd een vakantiebaantje, maar het kwam er telkens maar niet van. Tot het moment dat mijn vader met de optie kwam dat ik in de vakantie kon gaan werken bij het bedrijf waar hij ook werkt. Dat zag ik wel zitten, want ja, geld kan ik altijd goed gebruiken voor mijn dure hobby. 😉 En het is ook een leuke afwisseling naast de luie vakantiedagen. Maar aan de andere kant schrikte het hele idee me ook wel af. Ik, werken in een Metaalindustrie Bedrijf? Ik, werken met alleen maar volwassenen als collega’s?  Ik, werken als Administratief Medewerker? Wat nou als ik dat niet kan? Wat zullen anderen wel niet van me denken?

IMG_5657_edited

Het geheim
Ik had nee kunnen zeggen. Nee, omdat ik het eigenlijk niet durfde. Nee, omdat ik dacht dat ik het niet kon. Nee, omdat ik bang was voor de mening van anderen. Maar ik heb er toen voor gekozen om ‘Ja’ te zeggen. Ondanks dat ik het onwijs spannend vond. En dat is denk ik het geheim. Ik denk dat je uit je comfortzone stapt door simpelweg ‘Ja’ te zeggen tegen iets wat je eigenlijk niet durft, tegen iets waarvan je denkt dat je het niet kan, tegen iets waarvan je weet dat anderen er een mening over zullen hebben.

Mijn mini-avontuurtjes
En zo maakte ik nog meer dingen mee waarvan ik nooit gedacht had dat ik dat ooit zou doen. Ik ging lasergamen met drie vriendinnen. Deelde steeds meer van mijn hart op mijn blog. Schaamde me niet voor mijn passies. Deed gek in de Lidl met mijn vader. Liep in Luxemburg drie avonden op een rij een vet steile, hoge heuvel op om de zonsondergang te filmen/fotograferen. Deelde steeds meer van mijn fotografiekunsten op Instagram. Liep gek te doen in de korenvelden zodat mijn moeder foto’s van mij kon maken. En van al deze dingen heb ik absoluut geen spijt. Het zijn momenten en keuzes die ik niet snel zal vergeten.

IMG_5676_edited

Maar, waarom dan?
Maar waarom zou je dan uit die beruchte zone stappen? In eerste instantie omdat ik geloof dat wij allemaal meer kunnen dan we ooit hebben durven dromen. Maar ook omdat ik denk dat het belangrijk is om uitdaging te zoeken in je leven en je grenzen te verleggen. Om je dromen werkelijkheid te laten worden. En omdat dit alles je zekerder laat worden van jezelf, je nieuwe dingen leert (over jezelf) en je laat groeien.

Trust God
Verder leerde het komen uit mijn comfortzone me om mijn volle vertrouwen op God te stellen. Want je comfortzone is een plek waar je je comfortabel voelt en waar je de controle hebt. Wanneer je echter je eerste stapje zet, kom je erachter dat je niet overal de controle meer over hebt en dat je kwetsbaar wordt. Maar je komt er ook achter dat er Iemand is die wel over alles de controle heeft en Die niets liever wil dan dat jij jouw vertrouwen op Hem stelt.

God is de vaste grond onder jouw voeten. Hij is degene die je nooit in de steek zal laten en Die altijd bij je is. Hij maakt je BRAVE.

YOU make me BRAVE

Love, Vera

3 gedachtes over “You make me brave

  1. Pingback: 2016 > 2017 – Vera Bron

Geef een reactie

