6x For King & Country

IMG_3540.JPGSoms heb je van die periodes dat je een bepaalde artiest non-stop luistert en daarna een tijd niet meer. Ik heb dat eigenlijk altijd, maar als het om deze band gaat niet. For King & Country is een band die ik altijd zal blijven luisteren. Waarom? Dat lees je in dit artikel!

For King & Country bestaat uit de broers Joel & Luke Smallbone en hun bandmates. Joel & Luke komen uit Nashville maar hun roots liggen in Australië. Omdat ik het moeilijk vind om een muziekstijl te omschrijven heb ik het maar even voorgelegd aan Wikipedia, die omschrijft FK&C als een pop/rockband. Daar ben ik het wel mee eens, maar ook een beetje hip-hop ontbreekt niet. Run Wild, Live Free, Love Strong, de titelsong van hun meest recente album, is namelijk in samenwerking met Andy Mineo, een hiphopper.

Wat mij zo aanspreekt in dit nummer is de boodschap die het meegeeft. Het heeft mij heel erg geïnspireerd. Hoe en waarom dan precies? Dat vertel ik je nog in een volgende blog. 🙂 Dat is een typisch kenmerk van For King & Country, het is een band die niet zomaar wat teksten op papier kwakt en er een leuk liedje van maakt. Je merkt dat de nummers recht uit het hart komen en dat er over nagedacht is. Dat is wat ik zo ontzettend tof vind en daarom inspireren ze me ook zo.

Ook het nummer Priceless heeft zo’n toffe boodschap. Joel vertelde op de EO-Jongerendag afgelopen juni dat dit nummer geschreven is als een reminder voor vrouwen dat we waardevol zijn en behandeld zouden moeten worden met respect & honour. Z’n hele speech kun je hier horen. Ook hebben ze een film gemaakt die dit najaar uitkomt en gaat over hetzelfde thema. Ik vind het zo mooi dat ze zich hiervoor inzetten, om deze boodschap de wereld over te krijgen. Alleen daarom al wil ik ze met alle liefde supporten.

Een ander nummer dat ik ook zeer waardeer is ‘Ceasefire’. ‘Ceasefire’ oftewel ‘Staakt-het-vuren’ is een roep om vrede. Een roep om elkaar onvoorwaardelijk lief te hebben. Een roep om in plaats van tegenover elkaar, naast elkaar te gaan staan. Een roep om nederig te leven. Dit nummer is opgenomen in de nieuwe film ‘Ben Hur’, vandaar ook dat in de officiële muziekvideo beelden te zien zijn van deze film.

De EO-Jongerendag was de plek waar ik FK&C voor het eerst live zag. En ik had niet verwacht dat het zo goed zou zijn! Wat een show kunnen deze gasten neerzetten! GEWELDIG! Waarom ik het zo goed vind, is omdat ze zo verschillen van andere artiesten. Het lijkt wel alsof ze alle mogelijke instrumenten en middelen gebruiken die er zijn om hun show een zo creatief mogelijke invulling te geven. Zo klimt Joel voor je neus tijdens het nummer The Proof Of Your Love ineens een metershoge ladder op en begint hij het nummer Run Wild, Live Free, Love Strong met een luidspreker. Tijdens ‘Middle of Your Heart’ gaan ze het publiek in en staan ze even later met heel de band + instrumenten op een minipodiumpje midden in het publiek ‘Amazing Grace’ te zingen. En tijdens zijn enthousiasme struikelt Joel over een plint ofiets, maar hé het maakt hem allemaal niets uit. 🙂

Ik zei al dat For King & Country nummers schrijft die recht uit het hart komen. Dat voel je maar dat vertellen ze ook. Zo is ‘Shoulders’ een nummer dat recht uit het hart van Luke komt. Een aantal jaar geleden is Luke ernstig ziek geweest en het was in die periode dat hij nog sterker ervoer dat zijn hulp van God komt. Daar gaat ‘Shoulders’ over; Onze hulp komt van God, Hij is hier om ons erdoorheen te helpen. Hij draagt onze zwakheden, ziektes en onze gebrokenheid op Zijn schouders. In God vinden wij rust, Hij is onze redding. We hoeven het niet te zien om te geloven dat Hij ons optilt en ons laat zitten op Zijn schouders.

Ik kan nog zoveel meer over For King & Country vertellen. Ik kan nog zoveel meer nummers laten horen. En ik kan nog zoveel meer vertellen over wat hun nummers voor mij betekenen. Maar hier wil ik het voor vandaag bij laten. Ik hoop dat jij net zo laaiend enthousiast wordt over deze jongens als ik dat ben. 🙂

Bedankt voor lezen!
LOVE, Vera

3 gedachtes over “6x For King & Country

  1. Pingback: 2016 > 2017 – Vera Bron

Geef een reactie

