Movie Challenge ’16: Mei & Juni

PhototasticCollage-2016-07-15-22-26-44

Het valt me toch tegen hoeveel films ik kijk in een jaar. Zoals je weet is de challenge om 100 films te kijken in 2016, maar we zijn al over de helft van het jaar en ik zit bij de 25 films…. Oeps… Ach ja, we gaan vrolijk door en zoals ik eerder al zei, het moet geen verplichting worden. 🙂 Hier het overzicht van de maanden mei & juni!

Palm Trees in the Snow (2015)

Het verhaal speelt zich af in 1968 op een Spaans koloniaal eiland voor de westkust van Afrika en wisselt tussen de jaren 50, de laatste jaren van de Spaanse overheersing, en vandaag de dag. In de jaren 50 reizen een man en zijn broer van de besneeuwde Pyreneeën naar het exotische eiland waar ze de ware levenslessen leren. In de huidige tijd reist de dochter van de man naar het eiland om meer te weten te komen over de jonge jaren van haar vader en haar oom.- moviemeter.nl

Over het algemeen vond ik deze film wel mooi. Een origineel verhaal, mooi in elkaar gezet en goede acteurs. Maar wat ik wel jammer vond was dat ondanks dat de film meer dan 2,5 uur duurde, er geen echte spanning in zat. De dochter die meer te weten wilde komen over de jonge jaren van haar vader en oom, had eigenlijk al vrij snel alle antwoorden op haar vragen. Daarom vind ik Palm Trees in the Snow geen echte aanrader.

Het Bombardement (2012)

Liefdesdrama tussen de jonge bokser Vincent (Jan Smit) en de verloofde Eva (Roos van Erkel). Terwijl de oorlog in Nederland uitbreekt, ontvlamt ook hun even heftige als onmogelijke liefde. Dan breekt 14 mei 1940 aan, de dag dat het centrum van Rotterdam gebombardeerd wordt en de jonge geliefden elkaar uit het oog verliezen. – moviemeter.nl

Een aantal jaar geleden heb ik deze film al eens gezien, en toen vond ik hem heel goed. Uit nieuwsgierigheid heb ik hem in mei nog een keer gekeken, maar eigenlijk kan ik niet meer zeggen dan dat ik hij me vies tegenviel. Want ook al heet de film ‘Het Bombardement’, de nadruk ligt toch echt op het liefdesverhaal. Dat vind ik zelf nogal jammer, aangezien dat liefdesverhaal ook nog eens erg standaard is en waarin de ene cliché de andere cliché opvolgt. Ook ben ik niet heel erg te spreken over het acteerwerk, en zo kan ik nog wel doorgaan, haha. Geen aanrader dus.

The Boy in the Striped Pyjamas (2008)

Berlijn 1943. De 8-jarige Bruno verhuist met zijn familie naar een plek die ver weg is, waar niets te doen is en waar niemand is om mee te spelen. Hun nieuwe huis staat naast een hek dat zich uitstrekt zover het oog maar reikt, een hek dat Bruno afschermt van de vreemde mensen die hij daarachter ziet bewegen. Bruno wil ontdekkingsreiziger worden en besluit op onderzoek uit te gaan. Op een van zijn tochten ontmoet hij een jongen wiens leven en omstandigheden zeer verschillen van dat van hem. Toch sluiten de jongens vriendschap, maar het is een vriendschap die niet zonder gevolgen blijft… – moviemeter.nl

Een andere oorlogsfilm die ik voor de tweede keer heb bekeken is ‘The Boy in the Striped Pyjamas’. En net zoals de vorige keer ontroerde deze film me weer. Ik vind het vooral zo mooi en bijzonder dat het je de tweede wereldoorlog vanuit de ogen van een kind laat bekijken. Dat originele perspectief in combinatie met een goed lopend verhaal maakt dit een aanrader!

A Royal Affair (2012)

‘A Royal Affair’ vertelt het verhaal van koningin Caroline Mathilde (Alicia Vikander) die op 15-jarige leeftijd trouwt met de gestoorde koning Christian VII. In 1769 wordt Johann Friedrich Struensee (Mads Mikkelsen) aangenomen als dokter van de koning die onder andere aan schizofrenie lijdt. De jonge koningin wordt verliefd op Struensee en de twee houden er een geheime affaire op na. De ”verboden liefde” blijkt een revolutie, die de Natie voor eens en altijd zal gaan veranderen. – moviemeter.nl

Op z’n tijd houd ik wel van een historisch kostuumdrama. ‘A Royal Affair’ valt in dit genre en er is eigenlijk niets op aan te merken. Acteerwerk is goed, het ongewone liefdesverhaal in combinatie met de Deense geschiedenis is goed bedacht maar ook goed uitgewerkt. Kortom, een leuke film voor een avondje film kijken.

Love Finds You in Charm (2015)

Emma Miller lijkt het meest gezegende meisje in Indiana te zijn. Ze is onderwijzeres, ze geniet van de aandacht van een geweldige man en heeft een liefdevolle familie. Maar dit Amish meisje wil meer, zij verlangt naar avontuur en wil de wereld te zien. Emma grijpt haar kans, wanneer haar zus haar uitnodigt om de zomervakantie door te brengen bij familieleden in Charm, Ohio. In Charm ontmoet ze man van buiten de Amish gemeenschap. Ondanks hun verschillen, worden de twee al snel vrienden. Maar Emma voelt zich niet lekker tussen de twee werelden, waar ze in heen en weer getrokken wordt. Ze moet een beslissing nemen welke kant ze op wil met alle gevolgen van dien… – moviemeter.nl

De Amish cultuur heeft me altijd wel geïnteresseerd, vandaar ook dat deze film op mijn lijstje stond. En hij heeft me niet teleurgesteld. Een heerlijke film die misschien wat voorspelbaar was, maar ondanks dat heb ik ervan genoten.

Love Finds You in Sugarcreek (2014)

De onvermoeibare politie-agente Rachel Troyler (Sarah Lancaster) woont in Ohio’s Amish land. Bezorgd over de gezondheid van haar Amish tantes, overtuigt Rachel het trio van oude vrouwen om met pensioen te gaan in Sugar House Inn, een herberg die ze decennia lang gerund hebben. Wanneer Joe (Tom Everett Scott), een berooide vreemdeling, op de deurmat van de herberg verschijnt, nodigen de tantes hem uit om te blijven. Joe, aangesteld als klusjesman bij Sugar House Inn, is een charmeur, maar praat niet veel over zijn verleden. Rachel vertrouwt dit niet en gaat op onderzoek uit. Wat ze ontdekt is nog schokkender dan ze ooit had verwacht… – moviemeter.nl

Een film met bijna dezelfde titel als de vorige en ook deze gaat gedeeltelijk over de Amish cultuur. Zou hij net zo goed zijn? Daar kan ik volmondig ja op zeggen, ook van deze film heb ik genoten. Een mooi verhaal met een mooie boodschap. ‘Treat all strangers as though they were angels’. Zeker aan te raden!

Naast het maandoverzicht kun je ook hier op de hoogte blijven van alle films die ik kijk!

Bedankt voor het lezen!
LOVE, Vera

Geef een reactie

