MID #3 – ADHD-Ober & De Westelijke Muur

IMG_1666.JPG

Afgelopen meivakantie heb ik in 11 dagen Israël doorkruist samen met mijn ouders. In de serie ‘My Israel Diary’ vertel ik over alles wat ik gezien en meegemaakt heb. En dat kan natuurlijk niet zonder de mooiste foto’s! 😉 Dit is dag 3! Oh, en ik bereid je alvast voor, ik heb heel erg veel foto’s in de aanbieding vandaag!

Vandaag stond in het teken van de Joodse Wijk en de Westelijke Muur. We parkeerden de auto na een rit waarbij we ook nog per ongeluk op de taxibaan reden op dezelfde parkeerplaats als gisteren. ‘Even lopen’ werd een stuk zwetend ploeteren om naar boven te komen.

IMG_1647IMG_1655

David’s tomb was de eerste stop. Die vond ik niet zo heel bijzonder, vooral ook omdat de vrouwen weinig konden zien. Ook bij wat de zaal van het laatste avondmaal zou moeten zijn,  kon ik me weinig voorstellen. Daarna liepen we door naar het plein waar we gisteren ook waren. Daar hebben we een hele tijd gezeten, kijkend naar alle mensen die voorbij kwamen. Zo veel verschillende culturen! De Joden vind ik nog het meest fascinerend, geweldig om te zien, vooral die kleine kinderen in een net pak/hoe en pijpenkrulletjes meegetrokken door hun ouders.

IMG_1681IMG_1683IMG_1688IMG_1689IMG_1690

Later zijn we doorgelopen naar de Klaagmuur, heel bijzonder! Zo veel mensen, zo veel briefjes, zoveel bijzonderheid. Toen begon er ook nog eens een groep Joden te dansen en zingen, wat een enthousiasme! Het werden er ook steeds meer!

IMG_1696IMG_1700
IMG_1701
IMG_1704
IMG_1710
IMG_1732
IMG_1733

Nog een watermeloenijsje, nog even struinen door de soeks en dan de Koteltunnels in.

IMG_1741
IMG_1763.JPG

Tijdens het wachten op onze rondleiding zag ik nog meer van die schattige kindjes die allemaal dezelfde kleren aanhadden, love it. De tunnels zelf waren ook heel mooi. Dat Jezus op de straat 8 meter onder de huidige muur heeft gelopen en dat ik daar dus ook heb gelopen, vind ik heel indrukwekkend.

IMG_1767IMG_1769IMG_1775IMG_1778

Het eten deze avond was ook weer een hele belevenis. We zaten bij zo’n halve shoarmatent inclusief een ADHD-ober, heel veel friet, een schnitzel die ik niet heb opgegeten en plakkerige stoelen.

IMG_1791.JPG

Oke, zoveel lijkt dit niet, maar dit was lang niet alle friet die we kregen, geloof me 😉

Oh, ik ben nog vergeten te schrijven dat we vanochtend nog naar een heel leuk winkeltje geweest zijn. Daar hadden ze allerlei ‘Israëlsouvenirs’ enzo. Heel tof!

IMG_1672IMG_1673IMG_1669

Daarna waren mijn voeten wel echt klaar. Wat lopen er trouwens ook veel bedelaars op sommige plekken. Op de terugweg zijn we nog even langs een wat grotere supermarkt gegaan. Alleen de helft konden we niet kopen doordat het Pesach was.

IMG_1792IMG_1799IMG_1805IMG_1806

Thuis ben ik aan het schrijven geslagen en kwam de owner van het appartement nog even langs. Dit is nu al zo’n bijzondere reis!

Bedankt voor het lezen!

LOVE, Vera

Geef een reactie

