MID #2 – Taxi met kerstverlichting & Schnitzels

IMG_1563

Afgelopen meivakantie heb ik in 11 dagen Israël doorgekruist samen met mijn ouders. In de serie ‘My Israel Diary’ vertel ik over alles wat ik gezien en meegemaakt heb. En dat kan natuurlijk niet zonder de mooiste foto’s! 😉 Dit is dag 2, waarin we wat bijzondere plaatsen in Jeruzalem bezoeken.

Vannacht heb ik lekker geslapen, wel was ik vroeg wakker, half 7, door mijn ouders die al in de woonkamer aan het rommelen waren. Make-up doen, eten maar voordat we de stad in gingen, ben ik even naar beneden, naar de straat, gelopen. Daar heb ik wat selfies en close-ups van de bloemetjes gemaakt.

IMG_1425.JPG

Daarna hebben we de auto ergens geparkeerd en zijn we in een taxi met kerstverlichting en een joviale chaffeur gestapt. Hij is naar de top van de Olijfberg gereden, daar heb je me toch een mooi uitzicht over Jeruzalem! Amazing!  Natuurlijk heb ik er tientallen foto’s gemaakt.

IMG_1467IMG_1450IMG_1488

Dit zijn allemaal Joodse graven

We zijn bergafwaarts gelopen en onderweg hebben we een aantal kleine, bijzondere plekjes bezocht. Denk aan Getsemane, Bethesda, Via Dolorosa, Damascuspoort, Golgotha + Het graf, Heilige Grafkerk en de plaats waar Jezus huilde over het lot van Jeruzalem. Bij het laatste heb ik nog zo’n schoenenfotoopeenmooievloerfoto gemaakt.

IMG_1503.JPG

Getsemane vond ik heel apart, eigenlijk is het gewoon een tuin met een kerk. En ook nog eens een heel gedring van mensen overal vandaan. Desondanks vond ik het wel mooi.

IMG_1526IMG_1528

 Bij Bethesda, de plek waar Jezus een verlamde man genas, hebben we alleen ff op de grond gezeten en ik heb wat bloemetjes gefotografeerd.

IMG_1546.JPG IMG_1558.JPG

De Via Dolorosa vond ik een beetje, tja ook apart. Dat gevoel geeft het denk ik vooral omdat de straat midden door een Arabische wijk loopt.

IMG_1560

De plaats waar ze zeggen dat Golgotha is geweest vond ik heel mooi en bijzonder. Het is een soort ‘berg’ midden in een drukke wijk, waar een skeletvorm in te zien was (Golgotha betekent schedelplaats).

IMG_1579.JPG

Het graf wat daarbij lag, had eenzelfde indeling als die van Jezus zeer waarschijnlijk heeft gehad. Bijzonder om te zien.

IMG_1586.JPG

De Heilige Grafkerk is gebouwd op de plek, waar Katholieken zeggen dat Golgotha geweest is. Hoewel veel mensen daar vol overtuiging waren, voelde ik er maar weinig bij. Er lag ook een steen, waarvan dan werd gezegd dat Jezus daarop gelegen zou hebben, en daarom werd het door heel veel mensen gekust en met doeken op gewreven. Ook daar voelde ik niet zo veel bij.

IMG_1608IMG_1614IMG_1615

De Damascuspoort herkende ik van foto’s die ik voordat we gingen al had bekeken op internet. Net als op vele andere plaatsen stonden daar ook veel militairen.

IMG_1602

Tussendoor hebben we gelunched in een grappig cafeetje in de Arabische wijk. Hilarisch, alleen de beheerder was er, die eerst alle schnitzels ging halen en toen alles zelf ging bereiden. Wat heeeeeel lang duurde. Ach ja, wat maakt het ook uit. De schnitzel en de friet vond ik best wel lekker, salades ben ik nooit zo van. Alleen die man vond het niet zo leuk, dat ik dat liet liggen. 😛

IMG_1571

Als laatste activiteit vandaag zijn we de Joodse wijk nog een stukje doorgetrokken, met prachtige natuur, bijzondere mensen en ik heb mijn allereerste ijsje op, watermeloen! Ik denk dat ik deze nog wel vaker ga eten in deze vakantie. 😉

IMG_1632IMG_1633

De terugweg naar de auto duurde toch wel erg lang, m’n voeten hielden het bijna niet meer. ’s Avonds heb ik nog een klein rondje gelopen door onze wijk samen met mijn vader. Daarna douchen en naar bed.

Bedankt voor het lezen!

LOVE, Vera

 

2 gedachtes over “MID #2 – Taxi met kerstverlichting & Schnitzels

Geef een reactie

