Hoe kies je het juiste profiel?

IMG_0582

Dat was wat ik me afvroeg zo ongeveer een jaar geleden. Ik wist het écht niet meer. Moest ik nou de natuur en techniek kant opgaan, wat ik altijd al dacht. Of was het niet veel verstandiger om te kijken wat nou écht bij me pastte en dus compleet de andere kant te kiezen? Mocht je met hetzelfde dilemma zitten als ik een jaar geleden, hier mijn tips & tricks!

– Waar liggen jouw interesses?
Bij het maken van een profielkeuze is het belangrijk om te kijken waar jouw interesses liggen. Heb je een talenknobbel en houd je van cultuur? Kies dan zeker niet voor Natuur & Techniek. En andersom natuurlijk. Lastiger wordt het als je niet goed bent in de vakken die je het meest interesseren. Maar ook dan geef ik je mee, kies altijd wat je leuk en interessant vindt. Je zult de meeste motivatie hebben om voor die vakken goed te gaan scoren dan als je hetgene kiest wat je eigenlijk niets boeit.

Leer jezelf kennen
Dit vind ik zelf een hele lastige, ik vind het best moeilijk om te zeggen waar ik nou echt goed in ben. Makkelijker kan het zijn om op te sommen waar je niet goed in bent. Maar ook dan kom je al verder. Ik heb bijvoorbeeld geen inzicht in natuurkundige opdrachten, het lukte me wel, maar vooral doordat ik formules uit m’n hoofd stampte. Als je dit al weet, dan kun je makkelijker vakken uitsluiten. Weet je nou echt niet waar je goed of niet goed in bent, vraag dan eens aan anderen hoe zij jou zien. Serieus, soms kom je dan echt voor verassende ontdekkingen te staan.

Weet wie je wil zijn voor de wereld om je heen
Een profielkeuze maak je met het zicht op de opleiding die je mogelijk wilt gaan volgen en het beroep wat je wilt gaan uitoefenen. De vraag is, wie wil je zijn voor de wereld om je heen? Wil je het verschil maken in levens van mensen door bijvoorbeeld sociaal werker, verpleegkundige of psycholoog te worden? Of wil je jouw inzicht in bepaalde onderwerpen gebruiken om tot nieuwe oplossingen te komen, door bijvoorbeeld bioloog, laborant of wiskundige te worden?

Bezoek een open dag
Dan nog even iets heel praktisch, bezoek een open dag. Ik dacht eerst ook dat dat nog veel te vroeg was. Maar uiteindelijk ben ik wel naar een HBO gegaan, en dat heeft me zeker geholpen in de keuze. Bezoek gewoon eens wat opleidingen die je leuk lijken, of een school waar je misschien wel heen wilt gaan. Zo kom je erachter wat een opleiding precies inhoudt en kun je misschien dingen wegstrepen of toevoegen.

Ga voor breed
Nog één tip, ga voor een breed profiel. Zeker als je het na heel je keuzeproces nog niet precies weet, is dat aan te raden. Je beperkt je dan niet tot één richting. Zelf heb ik dat ook gedaan. Ik wist zeker dat ik geen schei- en natuurkunde meer wilde, dus ben ik de andere kant opgegaan. Maar wel zo breed mogelijk. Ik heb een CM-profiel, maar met in principe dezelfde vakken als in het EM-Profiel. Ik heb Wiskunde A, Frans, Duits, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Economie en de basisvakken. Eigenlijk dus bijna alles, met uitzondering tot de exacte vakken als Biologie, Natuur- en scheikunde.

Veel succes met je keuze!
Love, Vera

Geef een reactie

