Review: Een vraag per dag

20150710_144526_HDR-1-1 (2)

Heeei daar!,

Vandaag heb ik een review voor jullie van het boek ‘Een vraag per dag’ . Misschien herken je dit boek nog wel, hij stond namelijk ook op mijn verlanglijstje. Ik heb hem alleen al eerder gehad, niet voor mijn verjaardag maar voor mijn rapport. Maar goed dat maakt niet uit. Dé vraag is natuurlijk: is dit boek de moeite waard?

20150710_144526_HDR-1-1 (4)

20150710_144801 (5)

Allereerst, het uiterlijk. Ik vind dit boekje er zo schattig uit zien! Vinden jullie ook niet? Hij is ook lekker compact, ideaal om mee te nemen. In de binnenkant komen dezelfde details en kleuren terug als op de buitenkant. Maar wat me nog geen eens opgevallen was, iedere maand heeft een ander patroontje. Zo grappig! Dit zijn van die leuke details die ik altijd wel kan waarderen.

Er zijn trouwens twee versies, deze roze/rode versie, maar ook een blauw/groene versie.

20150710_150436 (3)

Dan, eigenlijk het belangrijkste, de binnenkant en het innerlijk van het boekje! Zoals je kan zien staat op elke bladzijde van het boekje een datum met een vraag en daaronder vijf keer vier regels. De bedoeling is dus dat je per dag een vraag gaat beantwoorden en dit doe je vijf jaar lang. Er zitten hele eenvoudige vragen tussen zoals:

  • Wat is je favoriete televisieprogramma?
  • Hoeveel water heb je vandaag gedronken?
  • Plannen voor volgend weekend?
  • Hoe laat ging je slapen?
  • Wanneer heb je voor het laatst getraind?
  • Wat zijn je lievelingsbloemen?
  • Wat is het modewoord op dit moment?

Maar ook een aantal nadenkertjes zoals:

  • Is het leven eerlijk? Ja? Nee? Soms? Vandaag niet?
  • Wat komt er in je op als je denkt aan angst?
  • Als een kunstenaar je portret mocht schilderen, wie zou je dan kiezen?
  • Waar wil je momenteel niet over praten?
  • Waar hunker je naar?
  • Welk filmeinde wil je zelf meemaken?
  • Volg je je verstand of je intuïtie?

De diversiteit van de vragen is enorm en dat zorgt ervoor dat je ook jezelf beter gaat leren kennen. Ik ben daar een voorstander van en vind dat erg belangrijk. Daarom vind ik dit een heel groot pluspunt. De ruimte die je hebt om te schrijven vind ik goed. Het is niet te veel maar wel af en toe te weinig. Maar dat ligt denk ik meer aan mij, aangezien ik best wel moeite heb om sommige dingen kort op te schrijven. Ik vind het ook handig dat er een datum bij staat, zodat je er op elk moment van het jaar in kan beginnen.

Ik ben er nu al een aantal dagen in bezig en ik vind dit zeker een boekje om aan te raden. Zoals ik al zei de vragen zijn divers, de ruimte die je hebt om op te schrijven is goed, het boekje is compact en ziet er leuk uit, oftewel zeker een aanrader. Vooral voor mensen zoals ik, die het leuk vinden om zichzelf beter te leren kennen maar geen energie hebben om iedere dag een dagboekpagina vol te schrijven (ik vul het namelijk meestal ’s avonds in) en die dit een leuke herinnering voor later vinden, zou dit boekje zeker een aanwinst zijn. Het enige wat je ervoor nodig hebt is een beetje fantasie, zelfkennis (maar dat doe je ook wel op door het invullen) en discipline om het vol te houden. Ik hoop dat ik het volhoud maar dat gaat wel lukken denk ik:)

Het boekje kun je onder andere bestellen bij Bol.com

Bedankt voor het lezen!

Liefs, Vera

Wat vind jij van dit boekje?

Plaats een reactie