How to: een planning maken

PicsArt_1434837475093

Zoals je misschien gemerkt hebt, komen er wat minder blogs online. Dit komt doordat ik het deze week erg druk heb, i.v.m. proefwerkweek. Vandaar ook dat deze blog daar alles mee te maken heeft, ik laat je namelijk zien hoe ik mijn planning voor de proefwerkweek gemaakt heb. Nou wil ik niet zeggen dat hoe ik mijn planning maak, dé manier is om het te doen. Maar wie weet heb je er wat aan:)

Allereerst, wat heb ik gebruikt/ wat heb je nodig?

– Pennen, een markeerstift en een dikke zwarte stift
– Washi-tape en stickers
– Een schrift, kladblok etc. In ieder geval iets waarin je kan schrijven:)
– En natuurlijk jouw proefwerkrooster!

PicsArt_1434885295314

PicsArt_1434884975392

Het is voor jezelf handig, om duidelijk te hebben wat voor toetsen je hebt / wat je moet leren. Ik heb het dit keer duidelijk op een apart blaadje geschreven.

PicsArt_1434887285505

Omdat je zoveel toetsen moet leren, geef ik als tip; kijk waar je een goed cijfer het meest nodig hebt en zorg dat je daarvoor genoeg tijd vrijmaakt in je planning. Voor mij is dit Nederlands, economie, geschiedenis en wiskunde. Het is niet zo dat ik niet overga als ik hier een onvoldoende voor haal. Maar ik wil er wel graag een goed cijfer voor halen. Daarom heb ik achter die vakken een sticker geplakt.

PicsArt_1434888042319

Hierna ben ik begonnen met de echte planning, ik raad je aan om gewoon je boeken erbij te pakken en te gaan kijken wat je moet leren, wat je misschien nog weet of al geleerd hebt en hoeveel de stof is. Ik zorg er altijd voor dat ik geen grote stukken in één keer hoef te leren, maar dat ik het verdeel over een aantal dagen. Ook zorg ik dat ik op tijd begin met ‘de vakken met de stickers’.

PicsArt_1434887880907

PicsArt_1434887930509

Sowieso, is het handig om voor een proefwerkweek op tijd te beginnen. Zo voorkom je dat je dingen vergeet om te leren, of er misschien geen tijd meer voor hebt en waarschijnlijk blijft alles beter en langer in je hoofd hangen. Maar je zult ook merken dat wanneer je de stof verdeelt over meer dagen, dat je nog tijd overhoudt voor jezelf. En dat is ook erg belangrijk, vergeet niet goed voor jezelf te zorgen!

Zorg daarom dat je de dagen niet té vol plant maar ervoor zorgt dat je altijd nog kan schuiven als het toch niet lukt. Zorg ook voor afwisseling, ga geen uren achter elkaar blokken. Maar ga tussendoor wat eten halen, een blog lezen, social media checken etc. Je zult merken dat je hierdoor ontspant en weer energie krijgt om er daarna weer tegenaan te gaan.

Ga ook vooral niet te veel stressen, want weet je, het lijkt allemaal heel veel en verspreid over weinig dagen, maar als het goed is hoef je maar 3 of 4 uur (of misschien zelfs wel minder) naar school voor de toetsen, en dan heb je gewoon de rest van de dag nog voor je liggen! En kijk naar de toekomst, als je dit doorstaan hebt staat er iets leuks op je te wachten;) DE VAKANTIE! 😀 Dus even doorzetten en dan kan je ultiem ontspannen.

En dan, het eindresultaat!

PicsArt_1434887684648

PicsArt_1434887977773

Hée, het is nooooit erg om jezelf een oppepper te geven!

PicsArt_1434887808188

PicsArt_1434887750830

En dat was het alweer, een kort artikel maar hopelijk de moeite waard om te lezen!

Als jij deze week of volgende week of wanneer dan ook, toetsweek hebt, wens ik je veel succes!

YOU CAN DO IT!

Liefs Vera

Heb jij al toetsweek gehad?

 

Een gedachte over “How to: een planning maken

  1. Pingback: Persoonlijke update #1 | everdayvera

Geef een reactie

